VIM SNABBREFERENSKORT

Grundläggande förflyttning h l k j . . . . . . . . . . . tecken vänster, höger, rad upp, ned b w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ord/symbol vänster, höger ge e . . . . . . . . . . . . . . slutet på ord/symbol vänster, höger { } . . . . . . . . . . . . . . början på föregående, nästa paragraf ( ) . . . . . . . . . . . . . . . början på föregående, nästa mening 0 gm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . början, mitten på rad ^$ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . första, sista tecknet på rad nG ngg. . . . . . . . . . . . . . . .rad n, normalt den sista, första n% . . . . . . . . . . . . . . . . . n procent av filen (n måste anges) n|. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .kolumn n på nuvarande rad %. . . . .matcha klammer, parentes, kommentar, #define nH nL . . . . . . . . . . . . . . rad n från start, botten på fönster M . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . mittenrad på fönster

Insättning & överskrivning → insättningsläge i a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . sätt in före, efter markör I A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . sätt in vid början, slut på rad gI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .sätt in text i första kolumnen o O …. öppna ny rad nedanför, ovanför nuvarande rad rc . . . . . . . . . . . . . . . . . . byt ut tecken under markör med c grc . . . . . . . . . . . . . . . som r, men utan att påverka layout R . . . . . . . . . . . . . . . . byt ut tecken med början vid markör gR . . . . . . . . . . . . . . . . som R, men utan att påverka layout cm . . . . . . . . . . . ändra text på förflyttningskommando m cc eller S. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .ändra nuvarande rad C . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ändra till slutet på rad s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ändra ett tecken och sätt in ~ . . . . . . . . . . ändra versal/gemen och flytta fram markör g~m. . . . . . . .ändra versal/gemen på förfl.-kommando m gum gUm . . . . . . . . gemen, versal text på förflyttning m <m >m … växla vänster, höger text på förflyttning m n<< n>> . . . . . . . . . . . . . . . . växla n rader vänster, höger

Borttagning x X . . . . . . . . . . . . . . . . . ta bort tecken under, före markör dm . . . . . . . . . . ta bort text på förflyttningskommando m dd D . . . . . . . . . . ta bort nuvarande rad, till slutet på rad J gJ … förbind denna rad med nästa, utan mellanrum :rd↩ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ta bort område r rader :rdx↩ . . . . . . . . . . ta bort område r rader till register x Insättningsläge ˆ Vc ˆ Vn . . sätt in tecken c bokstavligen, decimalvärde n ˆ A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . sätt in tidigare insatt text ˆ @ …. som ˆ A och avsluta insättning → kommandoläge ˆ Rx ˆ Rˆ Rx …. sätt in innehåll i register x, bokstavligen ˆ N ˆ P . . . . . . . . . . . . . textkomplettering före, efter markör ˆ W. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .ta bort ord före markör ˆ U . . . . . . . . . . ta bort alla insatta tecken i nuvarande rad ˆ D ˆ T . . . . . . . . . . . . . . växla vänster, höger en växelbredd ˆ Kc_{1}c_{2} eller c_{1}←c_{2} . . . . . . . . . . . . . . . . skriv in digraf {c_{1}, c_{2}} ˆ Oc . . . . . . . . . . . . . . . . . utför c i temporärt kommandoläge ˆ Xˆ E ˆ Xˆ Y. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .rulla upp, ned ⟨esc⟩ eller ˆ [ . . . . . . . . överge redigering → kommandoläge

Kopiering

"x . . . . . . använd register x för nästa ta bort, ryck, sätt :reg↩ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . visa innehållet i alla register :reg x↩ . . . . . . . . . . . . . . . . . visa innehållet i registren x ym . . . . . . . . . . ryck texten på förflyttningskommando m yy eller Y. . . . . . . . . . . . . . . .ryck nuvarande rad till register p P. . . . . . . . . . . . .sätt register efter, före markörposition ]p [p . . . . . . . . . . . . . . som p, P med indentering justerad gp gP . . . . . . . . . . . som p, P lämnar markör efter ny text

Avancerad insättning

g?m. . . . . . . . . . . . .utför rot13-kodning på förflyttning m nˆ A nˆ X . . . . . . . . . . . . +n, −n till nummer under markör gqm . . . . . . formattera rader i flyttning m till fast bredd :rce w↩. . . . . . .centrera rader i område r till bredd w :rle i↩vänsterställ rader i område r m. indentering i :rri w↩ . . . . . högerställ rader i område r till bredd w !mc↩ . filtrera rader i flyttning m genom kommando c n!!c↩ . . . . . . . . . . . . filtrera n rader genom kommando c :r!c↩ …. filtrera område r rader genom kommando c

Visuellt läge

v V ˆ V … starta/stoppa markering tecken, rader, block o . . . . . . . . . . byt markörposition med start på markering gv . . . . . . . . . . starta markering på föregående visuall yta aw as ap . . . . . . . . . välj ett ord, en mening, en paragraf ab aB . . . . . . . . . . . . . . . . . . välj ett block ( ), ett block { } Ångra & repetera kommandon u U . . . . . . . . ångra kommando, ångra senast ändrad rad . ˆ R. …repetera senaste ändring, gör om senast ångrat n. repetera senaste ändringar med antal utbytt mot n qc qC . . . . . spela in, lägg till skrivna tecken i register c q. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .stoppa inspelning @c . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . exekvera innehållet i register c @@ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . repetera föregående @ kommando :@c↩ . . . . . . . exekvera register c som ett Ex kommando :rg/p/c↩ . . . . . exekvera Ex kommando c på område r

⌊ där söksträng p matchar

Komplex förflyttning

- + . . . . . . . . . . rad upp/ned på första icke blanka tecken B W. . . . . . . . . . . . .blankslag-separerat ord vänster, höger gE E . . slutet på blankslag-separerat ord vänster, höger n . . . . . . . . . . ned n − 1 rad på första icke blanka tecken g0 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . början på skärm rad g^g$ . . . . . . . . . . . . . . . . första, sista tecken på skärm rad gk gj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . skärm rad upp, ned fc Fc . . . . . . . . . nästa, föregående förekomst av tecken c tc Tc . . . . . . . . . . . . före nästa, föregående förekomst av c ; , . . . . . . . . . . . . . repetera sista fFtT, i motsatt riktning [[ ]] . . . . . . . . . . . . . . . . . början av sektion bakåt, framåt [] ][ . . . . . . . . . . . . . . . . . slutet på sektion bakåt, framåt [( ]) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ej avslutad (, ) bakåt, framåt [{ [}. . . . . . . . . . . . . . . . . . .ej avslutad {, } bakåt, framåt [m ]m. . . . . . .början, slutet på bakåt, framåt javametod [# ]# . . . . . ej stängd #if, #else, #endif bakåt, framåt [* ]* . . . . . . . . . . . början, slutet på /* */ bakåt, framåt

Sökning & substitution

/s↩ ?s↩ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . sök framåt, bakåt efter s /s/o↩ ?s?o↩ . . . . . . sök fmt, bkt efter s med avsteg o n eller /↩. . . . . . . . . . . . . .repetera framåt senaste sökning N eller?↩. . . . . . . . . . . . . . .repetera bakåt senaste sökning # *. . . . . . . . . .sök bakåt, framåt efter ord under markör g# g* . . samma, men hitta också partiella matchningar gd gD . lokal, global definition av symbol under markör :rs/f/t/x↩ . . . . . . . . . . substituera f med t i område r

⌊ x : g—alla förekomster, c—bekräfta ändringar :rs x↩. . . . . . . . . . .repetera substitution med ny r & x Specialtecken i sökmönster . ˆ $ . . . . . . . . . . . . . enskilt tecken, början, slutet på rad \< \>. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .början, slutet på ord [c_{1}-c_{2}] . . . . . . . . . . . . . . ett enskilt tecken i område c_{1}..c_{2} [ˆ c_{1}-c_{2}] . . . . . . . . . . . . . . . . ett enskilt tecken ej i området \i \I. . . . . . . . . . . . . . . . .en identifierare, exklusive siffror \k \K . . . . . . . . . . . . . . . . . . ett nyckelord, exklusive siffror \f \F . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ett filnamn, exklusive siffror \p \P . . . . . . . . . . ett utskrivbart tecken, exklusive siffror \s \S . . . . . . . . . . . . . . ett mellanrum, ett icke-mellanrum \e \t \r \b . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ⟨esc⟩, ⟨tab⟩, ⟨↩⟩, ⟨←⟩ \= * \+ matcha 0..1, 0..∞, 1..∞ av föregående atomer \| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . separarera två grenar (≡ eller) \( \) . . . . . . . . . . . . . . . . . . gruppera mönster in i en atom

Avsteg i sökkommandon n eller +n . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . n rad nedåt i kolumn 1 -n . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . n rad uppåt i kolumn 1 e+n e-n . . . . . . . . . n tecken höger, vänster till slutet på matchning s+n s-n . n tecken höger, vänster t. början på matchn. ;sc. . . . . . . . . . . . . . . . .exekvera sökkommando sc härnäst

Markeringar och flyttningar mc . . markera nuvarande position med markör c ∈ [a..Z] `c `C . . . . . . . . gå till märke c i nuvarande, C i valfri fil `0..9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . gå till sista avslutsposition `` `" . gå till position före hopp, vid senaste redigering `[ `]gå till början, slutet på tidigare manipulerad text :marks↩ . . . . . . . . . skriv ut listan med aktiva markörer :jumps↩. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .skriv ut hopplistan nˆ O . . . . . . . . . . . . . . gå till n^{te} äldre position i hopplistan nˆ I . . . . . . . . . . . . . . gå till n^{te} nyare position i hopplistan

Tangentmappning & förkortningar :map c e↩. . . . .mappa c ↦ e i normalt & visuellt läge :map! c e↩ . . . . . . mappa c ↦ e i ins.- & kmdoradläge :unmap c↩ :unmap! c↩ . . . . . . . . . ta bort mappning c :mk f↩skriv gällande mappingar, inställningar t. fil f :ab c e↩. . . . . . . . . . . . . . .lägg till förkortning för c ↦ e :ab c↩ . . . . . . . . . . visa förkortningar som börjar med c :una c↩ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ta bort förkortning c Taggar :ta t↩ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . hoppa till tagg t :nta↩ . . . . . . . . . . . . . . . . hoppa till n^{te} nyare tagg i lista ˆ ] ˆ T hoppa till taggen under markör, återgå från tagg :ts t↩ … lista matchande taggar och välj en för hopp :tj t↩. .hoppa till tagg eller välj en om flera matchar :tags↩. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .skriv tagglista :npo↩ :nˆ T↩ . hoppa tillbaka från, till n^{te} äldre tagg :tl↩ . . . . . . . . . . . . . . . . . hoppa till sista matchande tagg ˆ W} :pt t↩. . . . . . . .granska tagg under markör, tagg t ˆ W] . . . . . . . . . . . dela fönster och visa tagg under markör ˆ Wz eller:pc↩ . . . . . . . . . . . stäng tagg-granskningsfönster

Rullning & multi-fönster ˆ E ˆ Y. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .rulla rad upp, ned ˆ D ˆ U . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . rulla en halv sida upp, ned ˆ F ˆ B . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . rulla sidan upp, ned zt eller z↩ … sätt nuvarande rad vid toppen på fönster zz eller z. . . . .sätt nuvarande rad vid mitten på fönster zb eller z- . . . . . sätt nuvarande rad vid botten på fönster zh zl . . . . . . . . . . . . . . . rulla ett tecken till höger, vänster zH zL. . . . . . . . . . .rulla en halv skärm till höger, vänster ˆ Ws eller:split↩ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . dela fönster i två ˆ Wn eller:new↩ . . . . . . . . . . . . . . . . skapa nytt tomt fönster ˆ Wo eller:on↩ … gör nuvarande fönster ett på skärmen ˆ Wj ˆ Wk . . . . . . . . . . . . flytta till fönster nedanför, ovanför ˆ Ww ˆ Wˆ W …. flytta till fönster nedanför, ovanför (wrap)

Ex-kommandon (↩) :e f …. redigera fil f, såvida inte ändringar har gjorts :e! f … redigera fil f (laddar normalt om nuvarande) :wn :wN . . . . . . . . . skriv fil och redigera nästa, den förra :n :N . . . . . . . . . . . . . redigera nästa, föregående fil i lista :rw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . skriv område r till nuvarande fil :rw f . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . skriv område r till fil f :rw>>f . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . lägg till område r till fil f :q :q! . avsluta o. bekräfta, avsluta o. släng ändringar :wq eller:x eller ZZ. …skriv till nuvarande fil och avsluta ⟨up⟩ ⟨down⟩ . . återkalla kommandon börja m. gällande :r f . . . . . . . . . sätt in innehållet i fil f nedanför markör :r! c sätt in resultat av kommando c nedanför markör :all …. öppna ett fönster för varje fil i argumentlistan :args . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . visa argumentlistan Ex-områden , ; . .separerar två raders nummer, sätt till första rad n . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ett absolut radnummer n . $ . . . . . . . den nuvarande raden, den sista raden i filen % * . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . hela filen, visuell yta 't . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . position för markör t /p/ ?p? . . . . . . . . . . nästa, föregående rad där p matchar +n -n . . . . . . . . . . +n, −n till det föregående radnumret

Blandat

:sh↩ :!c↩ starta skal, exekvera kommando c i skalet K . . . . . . . . . . . . slå upp nyckelord under markör med man :make↩ . . . . . . starta make, läs fel och hoppa till första :cn↩ :cp↩ . . . . . . . . . . visa det nästa, föregående felet :cl↩ :cf↩ . . . . . . . . . . . . . . . lista alla fel, läs fel från fil ˆ L ˆ G. . . . . . . . .rita om skärm, visa filnamn och position gˆ G . . . . . . . visa markör kolumn, rad, och teckenposition ga. . . . . . . . . . .visa ASCII-värde för tecken under markör gf . . . . . . . . . . . . . öppna fil vars filnamn är under markör :redir>f↩ . . . . . . . . . . . . . . . . . omrikta resultat till fil f ˆ @ ˆ K ˆ \. . . . . . . .oanv. tangenter, tillg. för mappning

Det här kortet får distribueras fritt under villkoren för ’GNU general public license’ — Copyright ◯^{c} 2002 Laurent Grégoire ⟨laurent.gregoire@icam.fr⟩ — v1.3 — Författaren tar inte på sig något ansvar för några fel på detta kort. Den senaste versionen

                                                                  kan hittas på http://tnerual.eriogerg.free.fr/

Svensk översättning av Pär Karlsson ⟨feinorgh@swipnet.se⟩